Chinese kruiden

Chinese kruidentherapie is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde en een aanvulling op de acupunctuurbehandeling.

kruidenIn het oude China was er reeds een gedegen kruidenkennis aanwezig. Die kennis werd door kruidendokters en acupuncturisten toegepast. De kruiden werden erg vaak gebruikt en bleken zeer effectief bij tal van aandoeningen. De combinatie zorgt ervoor dat bijvoorbeeld een acute fase sneller wordt doorbroken, pijn en/of stressklachten weg worden genomen. Ook adviezen en vragen over vitamines en voedingssupplementen kunnen worden besproken.

Chinese kruiden zijn zeer effectief bij zwakte en/of vermoeidheid, bij spijsverteringsproblemen (maag en darmen) , bij stress en stagnaties( spanning en pijnen), bij bloedverstoringen (menstruatie, hart en vaatproblemen, blauwe plekken en aambeien), allergieën (astma, eczeem, hooikoorts etc.) , slaapproblemen, gewrichtspijnen bijvoorbeeld op basis van koude, wind en/of vocht, of op basis van artritis of artrose. Verder bij urinewegproblemen, vocht vasthouden , bedplassen, ongewild urineverlies. Neurologische klachten, bijvoorbeeld gezichtspijn, zenuwletsel , zenuwpijnen en zenuwuitval, halfzijdige verlamming, multiple sclerose en vele andere aandoeningen.

Van de Chinese kruiden gebruiken wij de granulaten. Een granulaat is een kruidenaftreksel van een bepaald kruid dat na de juiste bereiding wordt gevriesdroogd en op poeder gezet. Granulaten zijn daardoor vaak vijf maal sterker dan gewone aftreksels of kruidenthee. Nadat de therapeut uw recept heeft samengesteld met verschillende kruiden, wordt deze samenstelling doorgegeven aan de firma Sanjiao te Utrecht. Constante kwaliteitscontrole waarborgt de hoogwaardige kwaliteit van de geleverde kruiden. Sanjiao levert geen dierlijke ingrediënten en geen delen van bedreigde plantensoorten.

Hans Pauëlsen verzorgt de Chinese kruiden consulten.